Sök här

Gymnasiesärskola

Alfamax Programpaket 1

Programpaket 1 innehåller 30 delspel i svenska för klass- och specialundervisning. Flera av spelen finns även att beställa som webbversion och kan då användas på iPad,Mac och PC. På Alfamax webbsida, http://www.alfamax.se/webb_oversikt.php kan du läsa mer om webbversionerna. Programpaket 1 innehåller 9 olika huvudprogram i svenska för klass- och sp ...

Alfamax Programpaket 2

Måltavlan 1 och Måltavlan 2-5 ingår i Alfamax Programpaket 2. Måltavlan är en serie program som övar stavning, ordkunskap, språklära och ordbildning. Programmen hör till läromedlet Pilen steg 1-5, men kan numera beställas av alla skolor. Måltavlan finns även att beställa som webbversion och kan då användas på iPad,Mac och PC. På Alfamax webbsida, ...

Alfamax Programpaket 4

Ingår i Alfamax Programpaket 4: Staven 1, Staven 2-4, Staven 5-8, Staven 9, Regnbågen 9A, Regnbågen 9B. Innehåll: Staven är en serie program som i första hand övar stavning. Programmen följer de olika stegen i läromedlet Svenska Steg för Steg. Staven är uppdelad i fyra program: Staven 1, Staven 2-4, Staven 5-8 och Staven 9. Beskrivning: Datorn st ...

Clicker

Användning Ett redskap för inlärning, kommunikation och för att underlätta skrivande. Innehåll Skärmtavlor, bilddatabas, ordbehandlingsprogram Beskrivning Programmet bygger på skärmtavlor som kan innehålla både bokstäver, text, bilder, ljud, musik och filmer. Det finns många färdiga övningar med skiftande innehåll och svårighetsgrad. Men det ä ...

Communicate By Choice

Användning Övningar för tidig inlärning. Innehåll Över 100 färdiga övningar med frågor och svar på olika nivåer. Beskrivning Programmet innehåller övningar inom områdena: Allmänna övningar med öppna svar, Färg och form, Hitta och matcha, Jobba med bokstäver, Jobba med ord, Memory, Naturkunskap, Ordna och sortera, Siffror och antal och Språkfö ...

Från 1 Till 100

Ett pedagogiskt matematikprogram som lär ut talbegrepp och grundläggande räkning. Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På den första menyn väljer eleven svårighet att träna på. Välj att räkna till 10, 20, 30, 50 eller 100. På nästa meny väljer eleven övning för den valda svårigheten. Välj bland 12 ö ...

Från A till Ö

Användning: 10 roliga aktiviteter för att lära in och träna på alla bokstäver i alfabetet. Innehåll: Träning på en bokstav i taget. Lär ut att det finns stora och små bokstäver hur de ser ut, hur de låter. Beskrivning: Enkla menyval och upplästa instruktioner gör att eleven kan arbeta självständigt. På menyn väljer eleven den bokstav han/hon vi ...

Kamraterna

Användning Addition och subtraktion. Eleven utforskar, lär sig att förstå och tränar på plus och minus. Innehåll Övningarna är utformade så att en elev via övningar först kan lära sig förstå hur plus och minus fungerar för att sedan kunna träna på samma övning. Beskrivning Innehåller fyra typer av övningar där eleven kan utforska eller träna på ...

Klockan går

Användning Programmet lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Många olika sätt att träna. Innehåll Lär ut klockan på ett pedagogiskt och systematiskt sätt. Klockans funktion utforskas på olika sätt. Beskrivning Det finns många olika sätt att utforska klockans funktion och att träna. Elevers inställningar och resultat kan sp ...

Läseboken

Användning Ett program för läsinlärning. Övning på bokstäver, ord och enkla meningar. Innehåll Ljud- och bildstöd med inläst tal och ljudning av bokstäver. Varje elev kan få egna inställningar och eget resultat med hjälp av elev-profiler . Beskrivning Läseboken är ett program för läsinlärning. Programmet innehåller ordlistor som är ordnade ...

Läsia

Läsia är ett nyskapande, laborativt läs- och skrivträningsprogram. Det är animerat på ett kreativt och åldersneutralt sätt, vilket gör att det passar alla från nybörjaren i förskoleklass till högstadieeleven som behöver träna sin läs- och skrivförmåga. De ”Levande bokstäverna” i programmet gör arbetet stimulerande och roligt. Eleven får arbeta med flera ...

Räkna med pengar

Användning Träning på att räkna med pengar. Eleven kan utforska och träna på att använda mynt och sedlar. Innehåll I programmet kan man träna på att använda och räkna med pengar. Välj högsta valör och välj sedan övning. Tips då eleven svarat fel på en uppgift. Beskrivning Programmets struktur ger eleven möjlighet att arbeta självständigt. Niv ...